سامانه مدیریت نیروی انسانی آموزش و پرورش

سمنا,سامانه مدیریت نیروی انسانی,سامانه صدور ابلاغ فرهنگیان

سامانه مدیریت نیروی انسانی آموزش و پرورش

سمنا,سامانه مدیریت نیروی انسانی,سامانه صدور ابلاغ فرهنگیان

سمنا:سامانه مدیریت نیروی انسانی
سمنا یک سامانه مدیریت نیروی انسانی که بصورت تخصصی جهت مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش طراحی شده است سمنا همه ابزار های لازم جهت رتبه بندی معلمان و دبیران ، انجام محاسبات لازم جهت تعیین پست های اداری و ساعت های آموزشی (تدریس) مدارس با توجه به جمعیت و کلاس های هر آموزشکاه ، ساماندهی و صدور ابلاغ فرهنگیان ، آگاهی بخشی و مشاهده ابلاغ فرهنگیان توسط پرسنل و مدارس را در اختیار یک اداره آموزش و پرورش و قرار می دهد

بایگانی
وبر قائل بود که سازمان های اداری کاملا بوروکراتیک، از لحاظ فنی، توانایی حصول بیش ترین کارآیی را دارا می باشند و بوروکراسی شناخته شده ترین ابزار فردگرایانه ی اعمال کنترل بر افراد انسانی است.
«گودنو» و «میسون » دو دانشمند دیگر معتقد بودند که  که با انجام تحقیقاتی وسیع درباره نظام بوروکراسی ایالات متحده ی آمریکا، به این نتیجه رسیدند که اولا، بوروکراسی موجب توسعه ی دموکراسی در جامعه می شود; ثانیا، مجریان اداری نباید در سیاست گذاری ها مشارکت داشته باشند و تنها باید به اجرای سیاست های سیاست گذاران بپردازند .
بوروکراسی در نظر عامه ی مردم کاغذبازی زائدی تلقی می شود که باید برای دست یابی به خدمات و اطلاعات صورت پذیرد.
در واقع بوروکراسی اشاره به سازمان های کلانی دارد که صاحب منصبان اداری در آن جای گرفته اند و آرمان آن، طراحی ساختار سازمان یافته ای برای اجرای اثربخش خطمشی عمومی است . بوروکراسی زنجیره ای مشخص از فرماندهی، با جریان مسئولیت ها از بالا به پایین است که کمک می کند رفتارها به طور منظم، پیش بینی پذیر شود و آنها را در مسیری خردگرا و قابل نظارت قرار دهد . 
در ساختار بزرگ بروکراسی دولتی ایران وزارت خانه آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین متولی ارائه خدمات آموزشی ابتدایی از سنین پیش از ابتدایی تا دوره نوجوانی و پیش از تحصیلات عالی دارای بیشترین تعداد کارمندان و سازمان ها نسبت به سایر وزارت خانه هاست علاوه بر آن تجمیع قانون گذاری ها در نهاد دولت و متمرکز در پایتخت بدون توجه مسایل و مشکلات نواحی دور افتاده و مرزی عمدتا بدون توجه به کیفیت بخشی به آموزش اصلی ترین روش محرومیت زدایی ست مسئولان این مناطق نیز یا درگیر جذب سرمایه و توجه ها برای دریافت امکانات اولیه آموزشی مانند ساختمان های مقاوم بعنوان اولین سنگ بنای ارائه آموزش با کیفیت می باشند و یا درگیر پاسخگویی به بخشنامه های ادارات بالاسری می باشند همه ی سامانه ها بصورت متمرکز از طرف وزارت خانه در اختیار ادارات مناطق می گیرد و نظام بروکراسی از بالا به پایین کملا در این زمینه استوار است.
اما آنچه در این بین مغفول مانده است مشکلات مناطق در مدیریت پرسنل تحت مدیریت خود است چون کنترل اغلب سامانه ها در دست وزارت خانه است و دیدگاه طراحی سازندگان این سامانه ها عمدتا کلان و در حد وزارت خانه است نگارنده این سطور بعنوان جزیی از این مجموعه بعد از اشتغال در ادارات یکی از مناطق و آشنایی با بسیاری از این مشکلات سعی در برطرف کردن آنها به کمک ابزار های برنامه نویسی از طریق توسعه برنامه های کاربردی داشته ام ابتدا یک نرم افزار کوچک و جامع در محیط Microsoft Access 2010 طراحی و توسعه داده شد اما در نهایت برای کنترل نهایی و تجمیع ابلاغ ها با مشکلاتی مواجه شدم در سال بعد همان نرم افزار را در محیط وب بعنوان یک وب سایت تحت شبکه توسعه داده شد که توانست رضایت نسبی کارشناسان و مدیران و معلمان را جلب کند و در نهایت با توجه نظرات کاربران تصمیم بر آن شد با تغییراتی در نرم افزار تحت وب و رفع عیوب و افزودن قسمت هایی آنرا به سایر  ادارات نیز اراِئه شود بدین امید که بتوان گرهی از مشکلات کارشناسان مناطق باز کند