صدور ابلاغ فرهنگیان:
فرآیند سنتی صدور ابلاغ در اداره آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان آموزش بدین شکل است که ابتدا باید میزان نیاز خود را به صورت ساعت تدریس مشخص کنید و مدارس را بر اساس میزان کلاس و ساعت خود ارائه دهید دبیران خود را بر اساس امتیاز لیست کرده و ساماندهی را از دبیر دارای بیشترین امتیاز آغاز کنید بعد از تکمیل ساعت های دبیر اول دبیر بعد و الی آخر.
مشکلات روش سنتی فرآیند صدور ابلاغ:
- ممکن است میزان ساعت موظفی یک دبیر در یک یا چند مدرسه به نحوی تکمیل نشود که دبیر در آن مدرسه یک یا چند روز کامل ساعت داشته باشد در این موارد معمولا دبیران پیشنهاد دریافت چند ساعت غیر مرتبط در آن آموزشگاه را دارند که باعث بهم ریختگی ساعت ها بین گروه های مختلف می شود
- ممکن است بعد از اتمام ساماندهی امتیاز و یا جایگاه یک دبیر تغییر کند که این به معنی تغییر اولویت ایشان برای انتخاب مدارس است در این صورت به احتمال زیاد ساماندهی همه ی دبیران با امتیاز پایین تر دستخوش تغییر می شود این مشکل به کابوسی در فرآیند صدور ابلاغ فرهنگیان و ساماندهی تبدیل می شود تصور اینکه برای چند دبیر در چند گروه متفاوت این حالت پیش بیاید از تصور ذهنی کارشناسان هم بدور است
- ممکن است میزان ثبت نام دانش آموزان در یک کلاس مدرسه ای به حد نصاب تشکیل آن کلاس نرسد و یا به هر دلیل دیگری آموزش و پرورش از تشکیل آن کلاس منصرف شود در این صورت ابلاغ های صادر شده برای فرهنگیان در آن مدرسه "کان لم یکن" تلقی شده و باید همه ی مدارسی که دبیران با امتیاز پایین تر قبلا توسط دبیران دیگر انتخاب شده از ابتدا ساماندهی شود
هر یک از مشکلات فوق به خودی خود می تواند فرآیند صدور ابلاغ فرهنگیان را با مشکلات جدی مواجهه کند برای کمک به حل چنین مشکلاتی ما سامانه ی سمنا را پیشنهاد می کنیم در سامانه ی سمنا:
- فرآیند محاسبه ی نیاز بصورت سیستمی انجام می شود و از خطای انسانی به دور است
- امکان ساماندهی اینترنتی و تحت وب وجود دارد تا دبیران محترم جایگاه قابل تخصیص به خود را در فرآیند صدور ابلاغ فرهنگیان بصورت سیستمی و بر اساس علاقمندیهای سایر همکاران خود بدانند
- محاسبه و کنترل نیاز ، فرآیند صدور ابلاغ ، ساماندهی مدرسه و گروه های درسی بصورت سیستمی کنترل و متمرکز ارائه می شود تا مشکلات را به حداقل ممکن برساند
برای آشنایی کامل تر با این سامانه اینجا کلیک کنید.